Nuffnang

Thursday 6 November 2014

Bagaimana Google Search Bekerja

Ketahui bagaimana Google mendapati, merangkak, dan melayani laman web


Apabila anda duduk di komputer anda dan melakukan carian Google, anda hampir serta-merta disajikan dengan senarai hasil dari seluruh web. Bagaimana cara Google mencari laman-laman web yang sepadan dengan pertanyaan anda, dan menentukan susunan hasil carian?

Dalam terma yang paling mudah, anda boleh berfikir mencari web seperti melihat di dalam buku yang sangat besar dengan indeks yang mengagumkan memberitahu anda di mana segala-galanya berada. Apabila anda melakukan carian Google, program kami semak indeks kami untuk menentukan keputusan carian yang paling relevan untuk kembali ("berkhidmat") kepada anda.

Ketiga-tiga proses utama dalam memberikan hasil carian untuk anda adalah:

  • Merangkak: Adakah Google tahu tentang laman web anda? Bolehkah kita merasa?
  • Pengindeksan: Bolehkah Google indeks laman web anda?
  • Hidangan: Adakah laman web ini mempunyai kandungan yang baik dan berguna yang berkaitan dengan pencarian pengguna?

Merangkak

Merangkak adalah proses di mana Googlebot menemukan halaman baru dan dikemaskini untuk ditambah ke indeks Google.

Kami menggunakan satu set besar komputer untuk mengambil (atau "merangkak") berbilion-bilion halaman di web. Program yang melakukan semasa mengambil dipanggil Googlebot (juga dikenali sebagai robot, bot, atau labah-labah). Googlebot menggunakan proses algoritma: program komputer laman-laman web merangkak, berapa kerap dan berapa banyak halaman untuk mengambil dari setiap laman web.

Proses merangkak Google bermula dengan senarai URL laman web, yang dihasilkan dari proses merangkak sebelumnya, dan ditambah dengan Sitemap data yang disediakan oleh webmaster. Sebagai Googlebot melawat setiap laman web ini ia mengesan rantai pada setiap halaman dan menambah mereka untuk senarai laman merangkak. Tapak baru, perubahan kepada tapak yang sedia ada, dan link mati dicatat dan digunakan untuk mengemas kini indeks Google.
Google tidak menerima bayaran untuk mencari tapak yang lebih kerap, dan kami terus sampingan carian perniagaan kami terpisah daripada perkhidmatan AdWords yang menjana pendapatan kita.

Indeksasi

Googlebot memproses setiap halaman itu merangkak untuk menyusun indeks besar dari semua kata-kata yang ia lihat dan lokasi mereka pada setiap halaman. Selain itu, kami memproses maklumat dimasukkan ke dalam tag kandungan utama dan sifat-sifat, seperti tag Tajuk dan atribut ALT. Googlebot dapat memproses banyak, tetapi tidak semua, jenis kandungan. Sebagai contoh, kita tidak boleh memproses isi beberapa fail media yang kaya atau halaman dinamik.


Melayan hasil


Apabila pengguna memasukkan pertanyaan, mesin kami mencari indeks untuk pencocokan halaman dan kembali hasil yang kita percaya adalah yang paling relevan kepada pengguna. Relevansi ditentukan oleh lebih 200 faktor, salah satunya adalah PageRank untuk halaman tertentu. PageRank adalah ukuran pentingnya halaman berdasarkan link masuk dari laman-laman lain. Dalam bahasa yang mudah, setiap link ke halaman di laman web anda daripada laman lain menambah PageRank laman web anda. Tidak semua link yang sama: Google bekerja keras untuk meningkatkan pengalaman pengguna dengan mengenal pasti link spam dan amalan lain yang memberi kesan negatif hasil carian. Jenis terbaik link adalah mereka yang diberikan berdasarkan kualiti kandungan anda.


Dalam usaha untuk laman web anda untuk kedudukan yang baik dalam halaman hasil carian, ia adalah penting untuk memastikan bahawa Google boleh merangkak dan indeks laman web anda dengan betul. Panduan Webmaster menggariskan beberapa amalan terbaik yang dapat membantu anda mengelakkan perangkap umum dan meningkatkan kedudukan laman web anda.

Google Apakah maksud dan ciri-ciri Google Autocomplete direka untuk membantu pengguna menjimatkan masa dengan menampilkan istilah terkait, kesalahan ejaan umum, dan pertanyaan popular. Seperti hasil pencarian google.com kami, kata kunci yang digunakan oleh ciri-ciri ini secara automatik dijana oleh crawler web kami dan algoritma carian. Kami menampilkan ramalan-ramalan ini hanya apabila kita fikir mereka mungkin menjimatkan masa pengguna. Jika laman peringkat baik untuk kata kunci, ia adalah kerana kami telah algorithmically menentukan bahawa isi kandungannya adalah lebih relevan dengan permintaan pengguna.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang